Στον απόηχο που προκάλεσε η πρόσφατη αποκάλυψη γνωστής ειδησεογραφικής εφημερίδας, ότι το νησί της Ύδρας έχει γεμίσει με αυτοκίνητα, θα θέλαμε να γνωστοποιήσουμε ότι παρόμοιο πρόβλημα έχει προκληθεί και σε ένα άλλο νησί, πιο μικρό από την Ύδρα: στο μοναδικό κατοικημένο νησί που βρίσκεται εντός του Κορινθιακού κόλπου, τα μαγευτικά Τριζόνια. Σε αμέτρητες όμως αναρτήσεις, σε διάφορα sites ή σε πολλά κοινωνικά δίκτυα, αλλά και σε ζωντανές ακόμη συνδέσεις έχει διακινηθεί η εξής δήλωση: ότι στα Τριζόνια ΔΕΝ υπάρχουν και ΔΕΝ κυκλοφορούν αυτοκίνητα.
Καταρχάς, ας δούμε πώς διαφημίζει ο ίδιος ο Δήμος Δωρίδος στην ιστοσελίδα του τη μοναδικότητα του νησιού των Τριζονίων: «… Μέσα σε 2 μόνο τετραγωνικά χιλιόμετρα, περικυκλωμένα από θάλασσα χωράνε ελιές, αμπέλια και άλλα οπωροφόρα δέντρα, χαρακτηριστικά της ελληνικής φύσης, τα οποία προστίθενται στην ομορφιά του καταπράσινου νησιού. Αυτό που δεν χωράει στα Τριζόνια είναι το αυτοκίνητο!»[https://www.dorida.gr/explore/de
tolofonas/trizonia (προσπελάστηκε ψηφιακά 25/5/2025, ώρα 12.10 μ.μ)]. Πού είναι όμως η αλήθεια; Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:
α. Στο Δημοτικό Συμβούλιο Δωρίδος και με τον αριθμό απόφασης 154/2011 (ΑΔΑ: 4Α35Ω9Ζ Α) αναφέρεται: «Το νησί Τριζόνια ως τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλους και εντεύθεν ως τόπος παραθερισμού και διακοπών, αποτελεί ως γνωστόν πόλο έλξης και προορισμού ικανού αριθμού παραθεριστών, τουριστών και επισκεπτών καθ’ όλο το χρόνο και ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες. Οι παραπάνω ιδιαιτερότητες, αλλά και το ήρεμο, μακριά από θορύβους πάσης μορφής και κυρίως εκ της μη κυκλοφορίας και παρουσίας οχημάτων περιβάλλον είναι το κύριο χαρακτηριστικό κατά την εκτίμηση και εμπειρία των ντόπιων κατοίκων, επιχειρηματιών, που έχει καταστήσει το νησί τόπο αναψυχής και ήρεμων διακοπών, οπότε και το καθολικό αίτημα τούτων να διαφυλαχθεί αποτελεσματικά η ιδιαιτερότητα αυτή». Μέχρι και πρόσφατα ίσχυε η υπ. αριθ. 11/154/10.06.2011 (ΑΔΑ: 4Α35Ω9Ζ-Α) απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δωρίδος, η οποία ορίζει ρητώς τις προϋποθέσεις για τυχόν χορήγηση άδειας εισόδου, παραμονής και κυκλοφορίας οχημάτων στο νησί των Τριζονίων. Η απόφαση αυτή μάλιστα βασίστηκε «σε συγκοινωνιακή
μελέτη που συνέταξε η Τ.Υ του Δήμου σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και τον εκπρόσωπο της Τ.Κ». Στην ανωτέρω απόφαση ορίζονται ρητώς και τα χρηματικά/διοικητικά πρόστιμα για τους παραβάτες, αλλά και οι «υπεύθυνοι» για την ορθή και πιστή τήρηση των ρυθμίσεων. Εντέλλονται μάλιστα και οι κάτοχοι πλωτών μέσων να μην επιτρέπουν τη μεταφορά οχημάτων, χωρίς να υπάρχει η σχετική αδειοδότηση. Ήταν προφανές άλλωστε από το εισηγητικό σημείωμα ότι κύρια μέριμνα του αυτοδιοικητικού νομοθέτη ήταν η διαφύλαξη του φυσικού κάλλους απέναντι σε τυχόν μελλοντικές αυθαιρεσίες.
β. Μετά από έλεγχο του Αστυνομικού Τμήματος Ευπαλίου την 20η Ιουλίου 2021 ανευρέθησαν σταθμευμένα 37 οχήματα και μηχανήματα έργων (ορισμένα δεν έφεραν πινακίδες κυκλοφορίας) σε δημόσιο χώρο και στο λιμάνι εκ των οποίων δύο ηλεκτροκίνητα. Την 5η Αυγούστου 2022 και μετά από σχετικό αίτημα του Πολιτιστικού Συλλόγου «ΤΑ ΤΡΙΖΟΝΗΣΙΑ» το ανωτέρο αστυνομικό τμήμα δηλώνει σαφώς ότι «ύστερα από διενέργεια τροχονομικού ελέγχου στο νησί των Τριζονίων διαπιστώθηκε η κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η κίνηση ενός ΙΔΦ, η στάθμευση ΙΧΕ και κάμποσων άλλων τετράτροχων οχημάτων είτε με πινακίδες κυκλοφορίας είτε άνευ αυτών».
γ. Ας εστιάσουμε τώρα σε κάποια σημεία που δείχνουν χαρακτηριστικά την κατάσταση που επικράτησε στο νησί το καλοκαίρι του 2024:
Κυκλοφορία πολλών ηλεκτροκινήτων αυτοκινήτων από και προς συγκεκριμένο προορισμό, με διαφορετικούς κάθε φορά οδηγούς, μέσα στα στενά σοκάκια του κυρίως οικισμού, ακόμη και κατά τις νυκτερινές ώρες, υπερέβησαν σε καθημερινή βάση κάθε ανεκτό όριο, όπως υπερέβη κάθε όριο και η αδιαφορία των οδηγών προς τους κανόνες κοινωνικής συμβίωσης ενός τόσο μικρού οικισμού.
Κίνδυνος για πρόκληση ατυχήματος ή τραυματισμού, ορατός και στατιστικά δεδομένος, καθώς στο νησί υπάρχουν ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες (μικρά παιδιά, παιδιά με ποδήλατα, προπάντων όμως ηλικιωμένοι που σε πολλές περιπτώσεις διαθέτουν και μειωμένη αίσθηση ακοής).
Το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα και δεν γίνονται εγκαίρως αντιληπτά, είτε κατά την άνοδο είτε κατά την κάθοδό τους, έχει προκαλέσει επανειλημμένως οχλήσεις των κατοίκων και έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Οι διενέξεις των φερόμενων οδηγών με τους ενοχλημένους κατοίκους και οι εκτοξευόμενες ύβρεις είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο, δημιουργώντας έδαφος κατάλληλο για ξέσπασμα αυτοδικιών.
Γεγονός αδιαμφισβήτητο αποτελεί ότι το δυσμενές κλίμα φορτίζεται κάθε φορά από την αλαζονική και αυθάδη συμπεριφορά των φερόμενων οδηγών και τις θρασείες απαντήσεις των τελευταίων, όταν τους επισημαίνεται ότι η κυκλοφορία των (χωρίς άδεια) αυτοκινήτων ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ μέσα στα όρια του κυρίως οικισμού.
Οι μετακινήσεις αυτές εντός των στενών ορίων του κυρίως οικισμού σε συντριπτικό ποσοστό ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ: πρόκειται για μετακινήσεις επισκεπτών, παραλαβές προμηθειών σε μικροποσότητες, παραλαβή αποσκευών και τροχήλατων βαλιτσών για την διευκόλυνση πελατών και την εύκολη μετάβαση στο σημείο διαμονής τους, το οποίο απέχει μερικές δεκάδες μέτρα και ιδίων για λόγους αναψυχής.
δ. Ο Πολιτιστικός και Ναυταθλητικός Σύλλογος “ΤΑ ΤΡΙΖΟΝΗΣΙΑ’’ ήδη από την αρχή της δράσης του ασχολήθηκε με τρόπο σοβαρό, επιμελημένο και απολύτως σύμφωνο με τις δέουσες πρωτοβουλίες: αναφερθήκαμε με σεβασμό στις Αρχές, γνωστοποιήσαμε το πρόβλημα στους αρμοδίους, χωρίς να παρακάμψουμε κανέναν θεσμό και απολύτως χωρίς καμία υστεροβουλία. Επιδείξαμε ανεκτικότητα υπέρ το δέον, όπως εκ των υστέρων αποδεικνύεται, διότι «καλῇ τῇ πίστει» είχαμε σχηματίσει την ιδέα ότι οι αρμόδιες αρχές (αυτοδιοικητικές και άνω) θα ασχολούνταν σοβαρά και θα έδιναν λύση σε μια παρανομία που διαβρώνει χρόνο με τον χρόνο την αρμονική κοινωνική συμβίωση εντός του νησιού, καταστρέφει το πλεονέκτημα του φυσικού κάλλους και καταθρυμματίζει την ψυχική ένωση με τον τόπο που μας γέννησε και μας ανέθρεψε.
ε. Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δωρίδος, που έλαβε χώρα 11/04/2025 στο Λιδωρίκι, η μερίδα που πρόσκειται στον Δήμαρχο Δωρίδος ψήφισε τον νέο κανονισμό περί κυκλοφορίας οχημάτων στα Τριζόνια, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση, ενώ όμως αυτό συνιστά έκδοση κανονιστικής πράξης εκ μέρους της διοίκησης, η οποία συζητήθηκε ως θέμα εκτός ημερησίας διάταξης με την αιτιολογία του κατεπείγοντος «λόγω της επερχόμενης έναρξης της θερινής περιόδου» , όπου στο 1ο άρθρο του (3 αράδων μάλιστα!) ορίζεται: «… ΚΑΘΟΛΙΚΗ απαγόρευση παντός είδους αυτοκινήτων, μηχανοκίνητων οχημάτων, μοτοποδηλάτων, αγροτικών μηχανημάτων, μηχανημάτων έργων και ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων». Στη συνέχεια όμως ο ίδιος κανονισμός – λες και γράφτηκε από κάποιον άλλον που δεν είδε ή δεν διάβασε ή απαξίωσε εντελώς την τριών αράδων παραπάνω διατύπωση – κατακρεουργείται από άλλα 8 (!) άρθρα εξαιρέσεων που διαλύουν κάθε ειρμό λογικής σκέψης, αφού ξεχειλώνουν εντελώς την έννοια της καθολικότητας που ρητώς αναφέρεται στο 1ο άρθρο. ☞ ΑΔΑ: Ρ6Π7Ω9Ζ-ΤΙΑ
Αναφέρουμε ενδεικτικά τα παρακάτω σημεία:
Ο νέος Κανονισμός (που απαγορεύει την κίνηση των τροχοφόρων), εγκρίνει όμως να διαθέτουν όλοι οι ιδιοκτήτες κατοικιών σε ικανή απόσταση από τον οικισμό από ένα αυτοκίνητο. Ποια τα κριτήρια και ποια είναι αυτή η ικανή απόσταση;
Επίσης, ο Κανονισμός που στο Άρθρο 1 (απαγορεύει τα τροχοφόρα), εγκρίνει την κυκλοφορία μιας νέας γενιάς ηλεκτρικών φορτηγών, 3000 Watt, μέγιστου βάρους φόρτωσης 750 κιλά και ταχύτητας μέχρι 40 χιλιόμετρα την ώρα, ένα (1) για κάθε επιχείρηση που διαθέτει έως 10 δωμάτια. Από 10 έως 30 δωμάτια, δύναται να διαθέτουν από δύο (2) ηλεκτρικά τρίκυκλα φορτηγά.
Όταν δίνεται το δικαίωμα όλα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, να μεταφέρουν επιβάτες ανά πάσα στιγμή και ώρα, ποιος άλλος σκοπός μετακίνησης απαγορεύεται και μάλιστα ρητώς;
Μέσα σε όλα αυτά επισημαίνεται ότι η Δημοτική Αρχή θα βγάλει σε δημοπρασία δύο (2) άδειες κυκλοφορίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων που θα μεταφέρουν πολίτες, τουρίστες, αποσκευές και τρόφιμα.
Αναφορικά με την κατεπείγουσα και αιφνίδια τροποποίηση του παλιού κανονισμού είναι προφανές ότι η «λακωνική», «τηλεγραφική» αιτιολογία «λόγω της έναρξης της θερινής περιόδου» δεν μπορεί να αποτελέσει αιτιολογία για οποιοδήποτε θέμα εκτός ημερησίας διάταξης πολλώ δε μάλλον για κανονιστικού περιεχομένου διοικητική πράξη.
Πώς συνδέεται η έναρξη της θερινής περιόδου με την τροποποίηση κανονισμού εισόδου, παραμονής και κυκλοφορίας οχημάτων στο νησί Τριζόνια της Δημοτικής Κοινότητας Τριζονίων του Δήμου Δωρίδος; Γιατί έπρεπε να τεθεί ως εκτός ημερησίας κατά τη συνεδρίαση της 4-4- 2025 της Δημοτικής Επιτροπής και να μην τεθεί ως θέμα στην τακτική ημερήσια διάταξη μεταγενέστερης συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής;
Αφού λοιπόν εξαιρούνται και εξαιρούνται και εξαιρούνται τόσες περιπτώσεις, τι νόημα έχει πλέον η απαγόρευση, και μάλιστα η ΚΑΘΟΛΙΚΗ, παντός είδους οχημάτων; Αυτό το νησί που είχε κάποτε καταστεί «ο παράδεισος του κάθε περιπατητή και του φυσιολάτρη», σε αυτό το νησί που υπάρχει καθολική απαγόρευση της κίνησης όλων των τροχοφόρων, το ίδιο ακριβώς αυτό νησί έχει γεμίσει με αυτοκίνητα, σύμφωνα και με τις επίσημες απαντήσεις του Αστυνομικού Τμήματος Ευπαλίου. Μα, πώς εμφανίστηκαν τόσα αυτοκίνητα; Ξαφνικά; Πώς γίνονται οι έλεγχοι τους οποίους απαιτεί η στοιχειώδης λειτουργικότητα ενός Δήμου; Οι κανονισμοί υπάρχουν μόνο για να παραβιάζονται, ιδιαίτερα εάν δεν (πρέπει να) υπάρχει κάποιος αρμόδιος, για να τους επιβάλει. Ό,τι δεν εφαρμόζεται, δεν υπάρχει!. Κανονισμός υπήρχε, αλλά η εφαρμογή του δεν επιδιωκόταν. Η τοπική κοινωνία άκουγε και συνεχίζει να ακούει για
κανονισμό, αλλά βλέπει καθημερινά να τον παραβιάζουν οι ίδιοι και οι ίδιοι. Κάκιστη πρακτική, που υπονομεύει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος δικαίου.
Αιτούμαστε:
Την ακύρωση της Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Δωρίδος (58/11-4-2025). Την αυστηροποίηση του παλαιού κανονισμού με άμεση απομάκρυνση των μη αδειοδοτημένων οχημάτων.
Την δημιουργία ψηφιακού ανοικτού για την καταγραφή και δημόσια πρόσβαση στα οχήματα που φέρουν ειδική άδεια κυκλοφορίας από τον Δήμο.
Την θέσπιση ειδικής γραμμής καταγγελιών για περιπτώσεις παράνομης κυκλοφορίας. Την θέσπιση αριθμητικού ορίου χορηγούμενων αδειών ανά περίπτωση και ειδικών διαδρομών εκτός οικισμού για αποκλειστική χρήση μόνο αυτών.
Την αυστηροποίηση των ποινών.
Την διακριτή σήμανση σημείων απαγόρευσης και περιοχών κυκλοφορίας και στάθμευσης εκτός οικισμού.
☞ ΑΔΑ: 4Α35Ω9Ζ-Α [Παλαιός Κανονισμός (30/6/2011)]
☞ ΑΔΑ: Ρ6Π7Ω9Ζ-ΤΙΑ [Νέος Κανονισμός (11/4/2025)]